Lähes jokaisella yrityksellä on tänä päivänä verkkosivut, joista asiakkaan on mahdollista lukea esimerkiksi tarjotuista palveluista ja niiden hinnoista. Pelkkä verkkosivujen olemassaolo ei kuitenkaan vielä tarkoita, että ne toisivat yritykselle uusia asiakkaita, vaan tähän tarvitaan hieman lisää.
SEO (Search Engine Optimization) eli hakukoneoptimointi on nykyajan yrityksille elinehto; se määrittelee, kuinka helposti verkkosivu on löydettävissä hakukoneiden kautta. Optimoinnin ohjenuorana käytetään yleisimmin kriteerejä, joiden perusteella hakukoneet järjestävät hakutuloksensa. Google on edelleen niistä ylivoimaisesti käytetyin, mistä syystä verkkosivujen optimointi tehdään yleensä sen käyttämien kriteerien perusteella. Uusia kilpailijoita on kuitenkin tulossa.
Hakutulosten sijoitusten kriteereihin luetaan muun muassa verkkosivun teksti- ja kuvasisältö, mutta myös sen toiminnallisuus kokonaisuutena. Vaan mistä verkkosivun toiminnallisuudessa on kyse ja miten se vaikuttaa hakukoneoptimointiin?
Kuvittele etsiväsi jotakin palvelua netin välityksellä. Olipa kyseessä sitten remonttifirma tai parturi-kampaamo, toivot varmasti löytäväsi luotettavan palveluntarjoajan mahdollisimman pikaisesti ilman kymmenien sivujen läpi kahlaamista. Tällöin etsivän apuna ovat hakukoneiden käyttämät hakutulosten sijoittelukriteerit.
Hakukoneoptimointi on tärkeää sekä online- että offline-yritysten kohdalla, mutta tietyt alat ovat selkeästi ottaneet enemmän irti SEO-osaamisen hyödyistä. Esimerkiksi erilaisten vedonlyöntisivustojen välillä käyty kova kilpailu on saanut ne omaksumaan innolla uusia tapoja lisätä verkkonäkyvyyttään, nostattaen jatkuvasti hakukoneoptimoinnin riman tasoa. Näin nettikasino on siis helppo löytää.
Ei ole kuitenkaan väliä, onko kyseessä fyysisessä lokaatiossa sijaitseva putiikki vai puhtaasti verkossa toimiva palvelu. ivuston hakukoneystävällisyyttä ei kannata unohtaa, vaikka näkyvyys verkossa palvelisikin eri tarkoituksia. Esimerkiksi verkkokaupalle sivujen toivotaan tuottavan siellä tehtäviä ostoksia ja rakennusfirmalle niiden tarkoitus on saada asiakkaat ottamaan yhteyttä ja lähettämään tarjouspyyntöjä. Kun verkkosivuilla tapahtuva liikenne muuttuu joksikin toiminnaksi, sitä kutsutaan konversioksi. Muita esimerkkejä konversioista ovat esimerkiksi klikkaukset, rekisteröitymiset, sovellusten lataukset ja jaot sosiaalisessa mediassa.
Googlella on käytössään useita eri tapoja määritellä ja ennustaa, miten ihmiset milläkin verkkosivuilla käyttäytyvät ja kuinka halukkaita he ovat siellä toimimaan. Tällöin sivujen suunnittelu ja näin ollen toiminnallisuus ovat erittäin tärkeässä roolissa hakukoneoptimoinnin kannalta.
Verkkosivujen suunnittelussa ei ole kyse ainoastaan siitä, miten hyvältä ne näyttävät. Huolellisesti laadituilla verkkosivuilla varmistetaan myös, että sivua on helppo navigoida – tämä on tärkeää sen sijoittelulle hakukoneissa. Kun hakukoneoptimoinnin ottaa siis huomioon jo sivujen suunnitteluvaiheessa, et menetä mahdollisia vierailijoita jo käsittelyssä.
Yksi toiminnallisuuden suunnittelun ratkaisevia kohtia on verkkosivun rakenne. Sivuston tulisi rakentua pyramidimaisesti etusivulta alasivuille. Ihanteellisesti kaikkien alasivujen tulisi olla korkeintaan kolmen klikkauksen päässä. Olisi hyvä huomioida myös sivuston “breadcrumb” -toiminnallisuus, eli se, miten helppoa vierailijan on halutessaan palata edelliselle sivulle. Tämä pätee sekä pöytäkone- että mobiiliversioon, joista etenkin jälkimmäisen merkitys on kasvanut viime aikoina huomattavasti. Tärkeässä roolissa ovat tämän lisäksi myös sivuston latausnopeus ja luotettavuus. Hakukoneiden tekevää luotettavuusarviointia voi helpottaa esimerkiksi SSL-sertifikaatin hankkimisella.
Myös käyttäjäystävällisyys vaikuttaa sijoitteluun. Hakukoneet arvioivat käyttäjäystävällisyyttä esimerkiksi sen perusteella, miten vierailijat toimivat sivustolla. Mikäli vierailijat kääntyvät heti etusivun avattuaan kannoillaan, sen “bounce rate” on korkea, mikä johtaa huonompaan sijoitteluun. Lyhyt vierailuaika voi johtua esimerkiksi siitä, että sivua on hankala navigoida, tai haussa käytetty avainsana vastaa sivulla tarjottua palvelua.
Avainsanojen rooli on hakukoneoptimoinnissa siis ratkaiseva. Tarjottua palvelua haettaessa käytettävät avainsanat kannattaa selvittää tarkasti ja asetella strategisesti otsikoihin ja metatietoihin. Kun käytössä on oikeat avainsanat ja vierailija ymmärtää jo heti etusivun otsikosta, millaisesta palvelusta on kyse, hakukoneet antavat verkkosivun toiminnallisuudelle paremman luokituksen. Avainsanoja ripotellaan myös muualle sivun tekstiin, jonka tulisi olla sisällöllisesti rikasta, muttei kuitenkaan rönsyilevää ja pituudeltaan käyttökokemusta haittaavaa. Hakukoneet ymmärtävät verkkosivua paremmin, kun tekstin pituus ja avainsanatiheys on optimoitu.
Vaikka verkkosivujen toiminnallisuudessa onkin paljon huomioitavaa, siihen kannattaa panostaa. Rakenteen, sisällön ja teknisen hienosäädön avulla voidaan saavuttaa paljon hakukoneoptimoinnin ja verkkosivujen tuottaman hyödyn kannalta.
Seuraamalla meitä sosiaallisessa mediassa saat tietoosi aina uusimmat vinkit, työkalut ja oppaat.
Seuraa meitä Facebookissa:
Seuraa meitä Twitterissä:
Poista 24 tunniksi: