Tässä artikkelissa kerromme sinulle, miten voit löydät hyvän ja osaavan SEO-asiantuntijan. Jokainen, joka työskentelee online-näkyvyyden parissa tietää, miten tärkeää on näkyä siellä missä ihmiset vastauksia etsivät.
Hakukoneoptimointi on yrityksille erittäin tehokas liiketoiminnan kiihdyttäjä ja kasvun varmistaja. Kun siinä onnistutaan erinomaisesti, voidaan kasvattaa inbound liidien määrää erittäin merkittävästi.
Optimointi on mahdollista tehdä itse, mutta asiansa osaava ammattilainen on todennäköisesti huomattavasti parempi vaihtoehto. Tässä artikkelissa jaamme kokemuksemme pohjalta, miten löydät parhaan SEO osaajan.
On tärkeä muistaa, että hakukoneoptimoinnin hinta ei ole pelkästään asiantuntijan laskuttama tuntityö vaan kaikki siihen tarvittavat toimenpiteet, joiden avulla yritykset sivut voidaan pitää korkealla hakukoneissa.
Tyypillisesti mitä kilpaillumpi hakusana on, sitä kalliimpaa ja enemmän aikaa vievää koko prosessi on.
Ennen kuin aloitat, mieti 2 – 4 tärkeintä hakusanaa jotka perustuvat todellisiin lukuihin. Eli arvioihin siitä, millä sanoilla tavoitetaan korkeimmin konvertoivat asiakkaat ja mahdollisimman korkealla volyymillä. Mozilta löytyy hyvät ohjeet tehokkaaseen hakusana suunnitteluun.
Mennään nyt itse asiaan, eli sopivan osaajan etsimiseen ja löytämiseen.
Hakukoneoptimointi on kokopäiväistä työtä, kun sitä tehdään tavoitteellisesti. Tarkoituksena on saavuttaa mahdollisimman korkeat hakusijat ennalta määritellyllä budjetilla, jonka on tarvittaessa hyvä joustaa.
Aivan ensimmäiseksi kannattaa tutustua osaajan portfolioon. Minkälaisia hakusanoja hän on nostattanut ja mille firmoille ja toimialoille. Tämän jälkeen on hyvä kiinnittää huomiota hänen käyttämiin metodeihin.
Tässä kohtaa suosittelen käyttämään apuna myös ulkopuolista asiansa osaavaa konsulttia, joka tietää hakukoneoptimoinnista ja siihen liittyvistä strategioista.
Jos kilpailu tietyissä hakusanoissa on pientä, ei hakukoneoptimoijalta vaadita taitoa kärkeen pääsemiseksi. Yleensä myös vaikeat hakusanat tuovat mukanaan yrityksiä, jotka laittavat hakukoneoptimointiin kymmeniä tuhansia euroja kuukausittain.
Kun kärkipaikoille sijoittuminen vaatii vahvaa kassaa ja suurta budjettia, jäävät pienemmät tekijät yleensä nuolemaan näppejään elleivät sitten aio ottaa luottoa kasvun tukemiseksi.
Yleensä yksittäiset henkilöt ovat parhaimpia tässä työssä, mutta harvemmin niitä löytyy enää vapaasti ilman, että he olisivat sidottuja johonkin digitoimistoon.
Hakukoneoptimointi ei ole nopea prosessi, eikä siinä usein saavuteta tuloksia nopealla aikataululla. Tästä syystä kannattaa antaa ammattilaiselle aikaa tehdä hommansa ja jatkaa yhteistyötä, vaikka aluksi näyttäisi siltä, että tulokset olisivat kiven takana.
Useat hakusanat vaativat useita kuukausia, jotta voidaan nähdä positiivista kehitystä. Kaikkein vaikeimpien ja kilpailluimpien hakusanojen kohdalla aikaa voi vierähtää jopa vuosia ennen kuin saadaan mitään merkittävää liikennettä kyseisellä hakusanalla.
Sen sijaan, jos haluat saada nopeita tuloksia, on parempi käyttää muita digitaalisen markkinoinnin keinoja, kuten maksettua mainontaa. Maksetun mainonnan avulla voit saada uusia asiakkaita heti.
Pääsääntöisesti hyvin verkossa näkyvät yritykset hyödyntävät molempia, sekä maksettua mainontaa, että hakukoneoptimointia. Yhdessä nämä muodostavat vahvan pohjan verkkonäkyvyydelle ja vahvoille konversioille.
Hakukoneoptimoinnista vielä sen verran: ei kannata tehdä mitään hätiköityjä päätöksiä, sillä algoritmi päivittyy sattumanvaraisina ajankohtina ja voi aiheuttaa ei toivottuja liikahduksia, joskin yleensä väliaikaisesti, kun hakukoneoptimointi tehdään oikein.
Ammattilaisvinkki: kannattaa kysyä yrityksiltä, jotka sijoittuvat tavallista paremmin hakukoneissa, että kuka heidän optimointinsa on tehnyt. Kannattaa myös varmistaa, että käytössä ei ole niin sanottuja ”ei toivottuja” keinoja yrittää manipuloida hakutuloksia. Yleensä tällaisissa tapauksissa vahvat sijoitukset eivät säily pitkään ja johtavat lopulta pahimmillaan koko näkyvyyden kuihtumiseen.
Lisäksi on hyvä ymmärtää, että ilman vahvaa sisältöä ei kärkipaikoille pääseminen ole yleensä mahdollista.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli sinulle hyötyä ja tiedät seuraavaksi, miten palkata osaava SEO-tyyppi, joka tuo yrityksellesi haluttuja tuloksia.
Seuraamalla meitä sosiaallisessa mediassa saat tietoosi aina uusimmat vinkit, työkalut ja oppaat.
Seuraa meitä Facebookissa:
Seuraa meitä Twitterissä:
Poista 24 tunniksi: